Eigen bedrijf starten

Je eigen bedrijf starten

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die een eigen bedrijf starten. Naast je core business komen er nog tal van andere zaken bij die je aandacht vragen. En die tijd besteed je uiteindelijk toch liever anders. Administratie, marketing: het zijn vaak niet de grootste hobby’s van ondernemers, maar het moet wel gebeuren. Gelukkig kan tegenwoordig erg veel online. Maar vergeet offline ook zeker niet! Fysieke reclame blijft veel beter hangen bij jouw potentiële klanten. Je geeft letterlijk en figuurlijk je visitekaartje af. Wat is onmisbaar voor de (startende) ondernemer? Ik geef je een paar goede tips!

Jouw bedrijfslogo

Je eigen bedrijf starten zonder je te onderscheiden van de concurrentie kan niet. Daarom heb je je eigen bedrijfslogo nodig. Houd je logo simpel en probeer het ook tijdloos te maken. De beste voorbeelden hiervan zijn Apple en Nike. Super eenvoudig, maar iedereen weet waar het voor staat. Je logo moet uitstralen wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Je hebt twee soorten bedrijfslogo’s:

Woordlogo

Je schrijft de volledige naam van jouw onderneming in het logo. Om zich succesvol te distingeren van de concurrentie, kiezen bedrijven er vaak voor om een specifiek lettertype en een huisstijlkleur in het logo te verwerken. Bekende voorbeelden zijn Microsoft, Canon, Samsung en Dell.

Beeldlogo

Voor startende ondernemers is dit eigenlijk (nog) niet van toepassing. Alleen extreem sterke merken kunnen volstaan met slechts een afbeelding. Dit symbool is zodanig herkenbaar dat een beschrijvende tekst niet (meer) nodig is. Bekende voorbeelden zijn Chanel, Volkswagen, Opel, Pepsi en Shell.

Mijn voorkeur gaat ernaar uit om een combinatie te maken van een woordlogo met een beeldlogo. Het beeldlogo kan namelijk sterk ingezet worden in social media. Uiteindelijk, als jouw logo bekend genoeg is, kan je het beeldlogo ook op zich gebruiken zonder ondersteuning van het woordlogo.

Hier kan je een aantal voorbeelden zien.

Drukwerk ontwerpen

Je eigen bedrijf starten zonder drukwerk kan niet. Ik begrijp goed dat jij niet alle kennis en knowhow hebt van het ontwerpen en beschikt over de bijbehorende ontwerpprogramma’s. Ga je deze verder niet gebruiken, bespaar jezelf de tijd en moeite en schaf deze ook niet aan. Naast dat de programma’s niet goedkoop zijn, vergt het ook de nodige kennis om er goed mee te werken. Besteed dit liever uit. Het is een kleine extra investering, maar het levert je wel een echt mooi ontwerp op. Dat is het meer dan waard, geloof me maar!

Heb je nog geen echte huisstijl? Dan is het belangrijk om daar meteen mee te beginnen. En ook hiervoor geldt: vraag een professional om hulp. De huisstijl is in al je uitingen immers wel het gezicht van je bedrijf.

Drukwerk voor de ondernemer

Maar wat heb je als startende ondernemer nodig als het gaat om drukwerk. Natuurlijk verschilt dat heel erg tussen bedrijven en in welke branche je opereert. Maar er zijn wel een aantal producten die voor iedere onderneming, groot of klein, onmisbaar zijn. Deze producten bespreken we hieronder kort:

1. Visitekaartjes

Je kunt er zelfs in het digitale tijdperk niet omheen: visitekaartjes. Schilder, aannemer of ambtenaar: er zijn altijd genoeg moment waarop je contactgegevens wilt afgeven. Zeker om nieuwe klanten te werven op bijvoorbeeld beurzen of meetings is dit bijzonder effectief. In plaats van een digitaal iets, dat vaak toch wordt vergeten/verwijderd, geef je iets fysieks mee. Iets fysieks dat ook later weer tevoorschijn getoverd kan worden. Een visitekaartje geeft al een vrij goed beeld af wie jij bent en wat je doet. Belangrijk dus om hier een mooi kaartje van te maken. Wij raden dan ook aan minimaal een 300 grams papiersoort te kiezen. Een extra afwerking met mat of glans laminaat maakt het kaartje vervolgens helemaal af!

2. Briefpapier

Ondanks dat er veel online geregeld kan worden, zijn er nog altijd genoeg (officiële) documenten die op papier verstuurd of overhandigd moeten worden worden. En dan kun je niet om het tweede product heen: het briefpapier + enveloppen. Verreweg het vaakst wordt gekozen voor A4 briefpapier met een EA5 envelop. Met het A4-formaat 1x dubbel te vouwen, past de brief probleemloos in de envelop. Verstuur je vaak meerdere vellen papier? Dan is een iets grotere C5 envelop een betere optie.

3. Flyers

Last, but not least: een goede flyer. Je denkt misschien dat flyers bij iedereen direct in prullenbak belanden, maar niets is minder waar. Tuurlijk zal een gedeelte van de ontvangers de flyer, misschien zelfs zonder te kijken, weggooien. Maar er is ook een groot gedeelte dat de flyer wel bewaard. En het voordeel ten opzichte van online advertenties, is dat je hier echt iets fysieks in handen hebt. Dat blijft toch beter hangen en wordt ook eerder bewaard dan bijvoorbeeld een eenvoudige post op social media. Dus zorg voor een goede flyer en je bereikt op een eenvoudige en voordelige manier een grote groep mensen. Je kunt er zelfs voor kiezen om het drukwerk huis-aan-huis te laten verspreiden.

Uiteraard kun je het drukwerk nog eindeloos uitbreiden, maar dit is een beetje de basis die ieder bedrijf en iedere ondernemer wel nodig heeft. Benieuwd met welk zakelijk drukwerk ik jou nog meer kan helpen? Laat gerust wat weten.

Kan ik je helpen? Laat het me weten!